رئیس پردیس: دکتر وحید نیکنام

مرتبه علمی: استاد

مدرک و رشته تحصیلی: دکتری فیزیولوژی گیاهی

 

مسئول دفتر ریاست خانم فرزانه

مشاور رئیس پردیس در امور بین الملل

خانم دکتر محمدی پناه

مسئول روابط عمومی

خانم علیمردانی

مسئول دفتر جذب هیأت علمی

خانم قربانی

 

ریاست پردیس وظیفه سیاست‌گذاری اصلی و ساماندهی تمامی امور از جمله  پژوهشی، آموزشی، روابط بین‌الملل، اداری، پشتیبانی، دانشجویی، فرهنگی و ... را بر عهده دارد. در این راستا شوراهای متعددی با حضور مسئولین ذیربط برگزار و تصمیمات اخذ شده برای اجرا به واحدهای زیر مجموعه ابلاغ می‌شود.
تبیین خط مشی اجرایی پردیس و نظارت بر حسن اجرای آنها، هدایت فعالیت‌های جاری و کلیه ارتباطات داخلی و بین‌المللی پردیس، هماهنگ کردن واحدهای مختلف، پاسخگویی و نمایندگی حقوقی پردیس نزد مراجع ذیصلاح در چارچوب ضوابط و مقررات، ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها به شوراهای ذیربط، نصب و عزل اعضای هیأت رئیسه و رؤسای دانشکده‌ها، مؤسسات و واحدهای وابسته و مدیران گروه‌های آموزشی و اجرای مصوبات و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی وزارت متبوع از جمله وظایف دیگر رئیس پردیس می‌باشد.
پردیس دارای چهار معاونت به نام‌های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، معاونت پژوهشی و فناوری، معاونت دانشجویی و فرهنگی و معاونت مالی و اداری می‌باشد.
همچنین مشاور بین‌الملل، دفتر روابط عمومی پردیس، امور دانشجویان شاهد و ایثارگر، دفتر جذب هیأت علمی و مدیریت شبکه و سرورهای پردیس به طور مستقیم با حوزه ریاست در ارتباط می‌باشند.

 

معاون پژوهشی و فناوری: دکتر مجید سلیمانی دامنه

مرتبه علمی: دانشیار

مدرک و رشته تحصیلی: دکتری ریاضی کاربردی

 

رئیس اداره انفورماتیک پردیس علوم

خانم دکتر ساجدی

رئیس اداره خدمات پژوهشی پردیس علوم

 خانم قدرتی

رئیس کتابخانه  پردیس علوم

آقای لفطه

 

 

 

 

از جمله وظایف اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است. در پردیس علوم نیز، با توجه به قدمت و نقش تعیین‌کننده آن، همواره اقدامات لازم جهت توسعه و گسترش پژوهش صورت گرفته است. در این راستا سعی شده است ضمن حذف مشکلات موجود بر سر راه تحقیق و پژوهش در دانشکده‌ها، نسبت به تشویق و ترغیب اعضاء هیأت علمی اقدامات لازم صورت گیرد. نیروی انسانی کارآمد، مهمترین عامل در انجام پژوهش است که پردیس علوم در کنار سایر عوامل، همواره از آن برخوردار بوده است.

حوزه معاونت پژوهشی و فناوری پردیس از بخش‌های زیر تشکیل شده است:
 
مدیریت امور پژوهشی پردیس علوم
مسئولیت همگرا نمودن نیروهای پژوهشی دانشگاه، اعم از اعضای هیأت علمی و دانشجویان، تدارک، پشتیبانی و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی پردیس بر عهده این بخش است. این اداره با توجه به انگیزه‌های نیروهای پژوهشی و زمینه‌های فراهم شده توسط قوانین و مقررات آموزشی و مالی و اداری، فعالیت‌های پژوهشی را در قالب طرح اعتبار پژوهشی اعضاء هیأت علمی و دانشجویی در مقاطع مختلف تحصیلی حمایت می‌نماید، همچنین بر خدمات رسانی آزمایشگاه‌های پژوهشی دانشکده‌ها و تشویق انتشارات علمی نظارت می‌کند. لذا وظایف عمده این اداره کل را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:
- جمع‌آوری، ساماندهی و ارائه اطلاعات فعالیت‌های مختلف پژوهشی پردیس 
- تدوین و بازنگری مقررات و اجرای کامل طرح اعتبار پژوهشی اعضای هیأت علمی 
- اجرای دوره پژوهشی پسا دکتری از پذیرش داوطلب تا اتمام دوره 
- تنظیم قرارداد، نظارت بر اجرا و تأیید انجام کار طرح‌های پژوهشی ویژه پردیس 
- حمایت از اجرای پروژه‌های دانشجویی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پردیس 
- نظارت بر خدمات‌رسانی و بررسی وضعیت تجهیزاتی آزمایشگاه‌های پژوهشی دانشکده‌ها 
- تدوین و اجرای مقررات لازم جهت تشویق انتشار کتاب و مقالات علمی توسط اعضاء هیأت علمی و دانشجویان پردیس
 
تسهیل همکاری‌های علمی و بین‌المللی پردیس
بخش همکاری‌های علمی و بین‌المللی پردیس، در یک نگاه عهده‌دار امور مرتبط با ارتباطات علمی پردیس،‌ اعضاء هیأت علمی و دانشجویان با داخل و خارج کشور است. سفرهای اعضاء هیأت علمی و دانشجویان به خارج از کشور جهت فرصت مطالعاتی یا شرکت در کنفرانس‌ها، عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهادهای علمی داخل و خارج کشور، برگزاری کنفرانس در دانشگاه، امور دانشجویان خارجی شاغل در دانشگاه، و ارائه خدمات ویراستاری مقالات انگلیسی از جمله امورتحت نظر این اداره است. لذا اهم وظایف این اداره را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:
- هماهنگی و برگزاری ملاقات‌های علمی تیم‌های خارجی با مدیریت پردیس،‌ مذاکره و تدوین تفاهم‌نامه‌ها و میزبانی میهمانان خارجی پردیس
- انجام امـور اجــرائی فرصـــت مطالعاتــی اعضای هیأت علمی و ارزیابی گزارش فرصت مطالعاتی
- پیگیری امور و نظارت بر اجرای امور مربوط به اســتفاده اعضـــاء هیأت علمی مربی برای استفاده از بورس تحصیلی جهت ادامه تحصیل
- انجام امور مربوط به دوره تحقیقاتی دانشجویان دکترا در خارج کشور
-  امور مربوط به پذیرش دانشجویان غیرایرانی در پردیس
- انجام امور مربوط به ثبت نام و سفر اعضاء هیأت علمی و دانشجویان جهت شرکت در کنفرانس‌های علمی
- نظارت بر دریافت گزارش نهائی و ارزیابی کنفرانس‌های برگزار شده در پردیس
- ارائه خدمات ویراستاری زبان انگلیسی در نگارش مقالات علمی جهت دانشجویان و اعضاء هیأت علمی
 
بخش ارتباط با صنعت 
بخش ارتباط با صنعت، زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری پردیس می‌باشد. از جمله فعالیت‌های این اداره می‌توان به انعقاد قراردادهای تحقیقاتی و صنعتی، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف، ثبت اختراع و مشاوره در زمینه مالکیت فکری و حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی کسب و کار کوچک توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (SBDC) اشاره کرد. اهم فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می‌شود عبارتند از:
- حمایت از ثبت اختراعات اعضاء هیأت علمی و دانشجویان
- اطـلاع‌رسانی به صنایع کشور در خصوص طرح‌های تحقیقاتی کاربردی انجام شده توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه و امکانات پژوهشی موجود در پردیس
- حضور فعال در نمایشگاه‌های تحقیقاتی با هدف ارائه طرح‌های تحقیقاتی منتخب دانشگاه
- برنامه‌ریزی و همکاری جهت شرکت پروژه‌های پردیس در جشنواره‌ بین‌المللی خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره رازی
- بـرگـزاری جشــــنواره پروژه‌هــای بـرتـر دانشجویی با همکاری صنعت
- هماهنگی برای بازدیدهای علمی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان از صنایع کشور
- انجام امور کارآموزی دانشجویان در صنعت
 
مؤسسات پژوهشی مشترک با صنعت 
اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه، پردیس علوم دانشگاه تهران را بر آن داشت تا در این راستا اقدام به تأسیس مراکز پژوهشی وابسته کند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
- مرکز پژوهش علم، نوآوری و فناوری آنزیم 
- مرکز پژوهش نانو زیست فناوری سرطان دانشگاه تهران
- پژوهش و فناوری و فرآورده‌های میکروبی دانشگاه تهران
-  مرکز پژوهش زیست فناوری جانوری پردیس علوم
 
مدیریت واحدهای تحقیقاتی و قطبهای علمی
پی‌گیری امور اداری مربوط به کلیه «واحدهای تحقیقاتی» و نظارت بر عملکرد امور اداری کلیه «قطب‌های علمی» و آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سایت‌های کامپیوتری پردیس علوم و همچنین نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها را برعهده دارد.
 
قطب‌های پردیس علوم
- قطب تبارزایی موجودات زنده ایران   
- قطب علمی فیزیک ساختار و خواص میکروسکوپی ماده  
 
کتابخانه مرکزی پردیس علوم 
کتابخانه مرکزی پردیس علوم مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های فارسی و لاتین، کتاب‌های الکترونیکی، مجلات فارسی و لاتین، مجلات الکترونیکی، لوح‌های فشرده و پایان‌نامه‌های دانشجویی است. 
کتابخانه‌های دانشــکده فیـزیـک و دانشـکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر نیز زیر نظر کتابخانه مرکزی پردیس خدمــــات خود را ارائه می‌دهند. 
آمار منابع این کتابخانه‌ها به شرح ذیل می باشد:
مجموع کتابخانه دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر کتابخانه دانشکده فیزیک کتابخانه مرکزی پردیس منابع کتابخانه ای
20698 762 جلد 3845 جلد 16091 جلد کتاب فارسی
34851 6709 جلد 9860 جلد 18282 جلد کتاب لاتین
5000 5000 عنوان 5000 عنوان 5000 عنوان کتاب الکترونیکی 
4273 ------ ------- 2959 جلد مجله فارسی
39808 4794 جلد 6959 جلد 28055 جلد مجله لاتین
700 700 عنوان 700 عنوان 700 عنوان مجله الکترونیکی 
15 15 عنوان 15 عنوان 15 عنوان پایگاه اطلاعاتی
489 -------- --------- 489 جلد لوح فشرده فارسی
1327 -------- --------- 1327 جلد لوح فشرده لاتین
4789 823 جلد 857 جلد 3109 جلد پایان نامه‌ها
110636  18803 جلد 27236 جلد 76027 جلد مجموع
 
مراکز خدمات رایانه‌ای
مراکز خدمات رایانه‌ای پردیس شامل سایـت کارشناسی، سایت ریاضی، سایت آمار، سایت بیوتکنولوژی و سایت فیزیک می‌باشد.
این مراکز خدمات خود را به تمامی دانشجویان در کلیه مقاطع تحصیلی ارائه می‌دهند. 

شبکه پردیس علوم که در سال 1374 و به عنوان اولین شبکه گسترده واحدهای دانشگاه تهران نصب و راه اندازی شد یک شبکه محلی اترنت سریع با توپولوژی درختی می باشد و ازطریق اتصال به یک بن شبکه دانشگاه به اینترنت متصل است. این در کل ساختمان های دانشکده های مختلف پردیس گسترده شده است و به تمامی اطاق ها و کلاسها و آزمایشگاههای پردیس یک گره انتهایی شبکه وجود دارد که کاربران با اتصال کامپیوتر خود به آن می توانند  از اتصال به اینترنت استفاده نمایند. به علاوه در سال 1388 یک شبکه محلی بی سیم (Wireless) در کل پردیس علوم و ساختمانهای بخش میکروبیولوژی، گروه فناوری زیستی و مرکز رشد پردیس نصب و راه اندازی شد که در حال حاضر مورد استفاده دانشجویان، اساتید و کارکنان است.
در بخش شبکه تعدادی سویچ مرکزی وظیفه سرویس دهی به سویچ هایی که در پردیس توزیع شده اند را به عهده دارند. علاوه بر این، سرورهای شبکه که سرویس هایی مانند پست الکترونیکی و وب را ارائه می نمایند نیز در این بخش متمرکز شده اند و تمامی استفاده کنندگان با اتصال به این سرورها از امکانات موجود استفاده می نمایند. این سایت های کامپیوتری به صورت یک شبکه محلی به شبکه پردیس و از طریق آن به اینترنت متصل شده اند. برروی کامپیوترهای موجود در این سایت ها نرم افزارهای موردنیاز دانشجویان بسبته به مقطع و گرایش تحصیلی نصب بوده و دانشجویان جهت امور تحقیقاتی و آموزشی خود از آنها استفاده می نمایند.

کامپیوترهای تمام سایت ها و کلاس و بخش شبکه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در پریودهای زمانی خاص به روز رسانی می شوند تا جوابگوی بروز نیازهای استفاده کنندگان باشند.
مجموعه شبکه و سایت های کامپیوتری پردیس توسط شورای انفورماتیک پردیس مدیریت شده و سیاست گذاری آن توسط این شورا تعیین می گردد.

 
دفتر مجلات
پردیس علوم دارای دو مجله با اعتبار علمی پژوهشــــی می‌باشـــد. مجله انگلیســـــی زبان Geopersia  و Progress in Biological Sciences توسط دانشکده-های زمین شناسی و زیست شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران به صورت دو شماره در سال منتشر می‌شوند. مقالات این مجلات به صورت برخط از نویسندگان دریافت و برای داوری به داوران ارسال شده و در آخر با تایید داوران برای چاپ پذیرش می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی:دکتر علی کنعانیان

مرتبه علمی: استاد

مدرک و رشته تحصیلی: دکتری پترولوژی کانی شناسی

 

رئیس اداره خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی      خانم اردوخانی

 

حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس، کلیه امور آموزشی مربوط به دانشجویان هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را بر عهده دارد.
این معاونت وظایف خود را به کمک اداره خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی و بخش آموزش دانشکده‌ها انجام می‌دهد. لازم بذکر است که این اداره تنها، مجری قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا مصوبات شورای آموزشی دانشگاه، کمیسیون موارد خاص و یا کمیتة منتخب آموزشی می‌باشد.
پردیس علوم هم اکنون دارای 1446 دانشجوی کارشناسی، 869 دانشجوی کارشناسی ارشد و 463 دانشجوی دکتری می‌باشد. همچنین تعداد 79 دانشجو در دکترای پیوسته رشته بیوتکنولوژی مشغول به تحصیل می‌باشند.
اهم فعالیت‌های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی عبارت است از:
-  اداره کلیه امور آموزشی پردیس علوم
-  مطالعه و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل آموزشی با کمک مسئولان ذیربط
-  نظارت بر اجرای مقررات و آیین نامه‌های آموزشی
-  تدوین و پیشنهاد اصول اجرایی امور آموزش
- نظارت بر حسن اجرای وظایف واحد‌های وابسته از جمله واحد آموزش کارشناسی و کارشناسی ارشد
-  تنظیم دستور جلسات شورای آموزشی پردیس
-  برنامه ریزی امور آموزشی با همکاری واحد‌های ذیربط
- نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی هر دانشکده و ارزیابی آن و ارائه گزارش لازم به هیأت رئیسه
- ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی و مدیران آموزشی واحدهای مختلف در هر نیمسال و انعکاس آن به ریاست پردیس و اعلام نتیجه ارزیابی به اعضای هیأت علمی

 

 اداره خدمات آموزشی و تحصیلات تکمیلی
این اداره زیر نظر معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با کمک آموزش دانشکده‌ها وظایف زیر را عهده‌دار می‌باشد:
- ورود اطلاعات برنامه هفتگی دروس عمومی و پایه به سیستم گلستان و اعلام به دانشکده‍-ها
- انجام ثبت نام و حذف و اضافه هر نیمسال مطابق برنامه زمانی ابلاغی دانشگاه
- نظارت بر انجام ثبت نام و حذف اضافه و در صورت نیاز بالا بردن ظرفیت‌ها با موافقت دانشکده یا گروه مربوطه
- آماده سازی برنامه هفتگی جهت ثبت نام ورودی‌های جدید
- ورود اطلاعات دانشجویان میهمان ترم و تکدرس و انجام ثبت نام آنها
- ثبت نام دروس میهمان در سایر دانشگاه‍‌ها  (تکدرس)
- انجام ثبت نام دانشجویان میهمان از یک دانشکده به دانشکده دیگر
- اختصاص دادن کد استاد و تصحیح موارد اشتباه
- تصحیح دروس اعم از نوع درس پیش نیاز، هم نیاز و اختصاص دادن کد آموزش جهت دروسی که جدیداٌ تصویب شده است.  
- اعمال اخطار فرم شماره 5 ( حذف اضطراری ) و صدور فرم‌های مذکور
- تصحیح فرم‌های حذف اضطراری در حد مجاز
- ورود غیبت‌های 16/3
- تصحیح مشخصات دانشجویان (آدرس، نام و  نام خانوادگی و ....)
- صدور کارت‌های دانشجویی قدیمی
- صدور لیست درج نمره کارآموزی
- ورود اطلاعات مربوط به مرخصی تحصیلی، در شرف فراغت، انتقال به سایر دانشگاه‌ها، انصراف دائم، در شرف انتقال، اختصاص دادن کدهای مربوطه و ...
- تهیه آمارهای در خواستی از واحدهای مختلف دانشگاه
- پاسخگویی به درخواست دانشجویان که به این واحد ارجاع می‌گردد
- ورود برنامه هفتگی و ثبت نام کلیه واحدهای تابستانی (دانشجویان عادی و امور ایثارگران)
- کنترل دانشجویانی که تابستان ثبت نام واحد کارآموزی دارند و حذف واحدهایی که مجاز به اخذ آن نبوده‌اند
- تهیه فرم اعلام وضعیت جهت کمیسیون موارد خاص (با هماهنگی امور کمیته‌ها)
همچنین معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در راستای نظارت بر برنامه‌ریزی آموزشی پردیس زیر نظر کمیسیون تخصصی علوم پایه به فعالیت‌های زیر می‌پردازد:
-  جمع‌آوری اطلاعات آماری آموزش
-  انجام امور مربوط به بازنگری و تغییر در برنامه درسی
- بررسی و کنترل ساعات حق‌التدریس اعضاء هیأت علمی دانشکده‌ها
- تشکیل جلسات شورای برنامه‌ریزی آموزشی و اعمال مصوبات شورا در سیستم گلستان
-  بررسی درخواست دانشکده‌ها در خصوص ورود اطلاعات دروس و اعمال آن در سیستم گلستان
-  برنامه ریزی جهت ارتقاء و بهبود کیفیت آموزشی
-  ارزیابی شیوه تدریس کلیه دروس به صورت نیمسال به کمک دانشجویان جهت ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس استانداردهای آموزشی
 

معاون دانشجویی و فرهنگی:  دکتر سید مهدی واعظ علایی

مرتبه علمی: دانشیار

مدرک و رشته تحصیلی: فیزیک


رئیس اداره خدمات دانشجویی: خانم برازش

 

 

 

معاونت  دانشجویی و فرهنگی، کلیه  امور دانشجویی و فرهنگی و رفاهی دانشجویان را برعهده دارد. این معاونت شامل 5 بخش امور دانشجویی، امور تغذیه، امور تربیت بدنی، امور فرهنگی ،دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی است.

امور دانشجویی: امورمربوط به  تسویه حساب، وام، خوابگاه، کار دانشجویی و دانشجویان نمونه  انجام  می شود.

امور تغذیه: اداره , سرویس دهی و نظارت  بر رستورانها و بوفه های پردیس علوم دراختیار امور تغذیه  است.

امور تربیت بدنی: از جمله فعالیتهای امور تربیت بدنی ورزش فوق برنامه در پردیس و سرویس دهی سالن بدنسازی پردیس است. همچنین هر سال جشنواره های ورزشی از طرف اداه کل تربیت بدنی دانشگاه برگزار می شود که کلیه دانشجویان, کارکنان و اساتید علاقمند و مستعد می توانند در آن شرکت نمایند.

امور فرهنگی و فوق برنامه: امور فرهنگی و فوق برنامه پردیس علوم، برنامه ریزی، اجرای فعالیتهـای فرهنـــگی و فـوق برنامه و نظارت بر فعالیتهای تشکلهای دانشجویی پردیس را برعهده دارد.

 دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی: این دفتر با هدف ارتقای وضعیت تحصیلی دانشجویان و پیشگیری از افت تحصیلی و حمایت آنان در خصوص رفع مشکلات فردی فعالیت دارد.

 

معاون اداری و مالی: دکتر مجید حمزه لو

مرتبه علمی: استادیار

مدرک و رشته تحصیلی: دکتری شیمی

 

معاونت اداری و مالی پردیس، شامل امور اداری، پرسنلی و رفاهی، حسابداری و امور پشتیبانی می‌باشد.

رئیس امور مالی

آقای اسدی

رئیس اداره امور اداری 

خانم امیرآتشانی

رئیس امور پشتیبانی

آقای ربیعی

مسئول امور دفتری

آقای عبودی

 

 

 

 

 

معاونت مالی و اداری پردیس در راستای انجام امور مربوط به حوزه مالی و اداری پردیس وظایف ذیل را عهده‌دار می‌باشد:
- تنظیم سیاست‌های نیروی انسانی و انعکاس به دانشگاه (پس از تصویب در شورای پردیس)
- تهیه و تدوین برنامه کار واحدهای تحت سرپرستی و ابلاغ به واحدها
- نظارت بر حسن اجرای مقررات اداری، مالی و خدماتی
- نظارت بر نحوه انجام امور خدماتی کارکنان
- نظارت بر امر تهیه و تدارک کالا و خدمات مورد نیاز
- نظارت بر حسن اجرای امور مالی
- نظارت بر چگونگی انجام امور خدمات عمومی و تأسیساتی و تعمیراتی
- راهنمایی و هدایت واحدهای تابعه و ایجاد هماهنگی بین فعالیت آنها
- ابلاغ قوانین، آیین ‏نامه‏ ها، بخشنامه‏ ها و دستورات اداری به واحدها و گروه‌های آموزشی طبق دستور رئیس دانشکده
- تهیه و تدوین گزارش‌های حوزه معاونت اداری و مالی جهت آگاهی مقامات مافوق