نمایشگر دسته ای مطالب
دفتر مشاوره و ارتقاع تحصیلی
دفتر مشاوره و ارتقاع تحصیلی
یکی از اساسیترین عوامل رشد و توسعه هر کشوری وجود دانشگاههای کارآمد برای پرورش انسانهای خـلاق و فـرهیختـه و از مهمتـریـن رسالتهای دانشگاه، کارکرد علمی و تولید دانش است، اما خود این امر در گرو کیفیت و کارآمدی دانشجویان در امر تحصیل می باشد. امروزه موفقیت در دانشگاه به عنوان نهادی که کارکردهای متعددی در همه شئون تاثیرگذار زندگی انسان دارد، دارای پیامدهای فردی و اجتماعی مهمی است. دست نیافتن به این هدف باعث زیانهای اقتصادی، مشکلات روانی دانشجویان و کاهش فرصتهای توسعه در جامعه میشود. پیشگیری، امروزه یکی از عوامل مهم ارتقاء سلامت و جزء شاخصهای اساسی این حوزه به شمار میرود. در برنامهریزیهای جهانی برای ارتقاء سلامت، پیشگیری مقدم بر درمان و باعث کاهش آلام انسان و جلوگیری از شیوع تجارب ناکام کننده میشود. ارتقاء سلامت دانشجو در حیطه آموزشی نه تنها به معنی پیشگیری از افت تحصیلی بلکه به معنی افزایش کیفیت و بهبود وضعیت علمی و درسی نیز میباشد.
در این راستا دفتر مشاوره میتواند علاوه بر تسهیل امکان استفاده از همکاری و نظارت خانوادهها و نیز پتانسیل اساتید محترم دانشگاه در ارتقاء تحصیلی دانشجویان منجر به افزایش تعامل دانشجویان با مرکز مشاوره شده و در حل مسائل و مشکلات تحصیلی و روانشناختی دانشجویان گام مؤثری بردارد.
اهداف تشکیل دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی
- نظارت مستمر بر روند تحصیلی و کمک به ارتقاء وضعیت تحصیلی دانشجویان
- کنترل افت تحصیلی دانشــجویان دارای مشــکلات تحصیلی و شــناسایی دلایل افـت تحصیلی دانشجویان
- ایجاد ارتباط صمیمانه و شناسایی استعدادها و نیازهای تحصیلی، رفاهی و عاطفی دانشجویان
- تلاش برای یافتن راه حلهای مناسب در چارچوب قوانین و امکانات و پیگیری لازم برای کمک به رشد و شکوفایی استعدادها، تأمین نیازها و رفع موانع
- ایجاد بستر مناسب درخصوص تعامل خانواده دانشجو و دانشگاه در ابعاد روانشناختی، تحصیلی، رفاهی، انضباطی و …
- پیشگیری از آسیبهای روانی اجتماعی دانشجویان و ارتقاء سلامت روان
خدمات دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی پردیس علوم
فعالیتهای دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی بر روی چهار محور اســـتاد راهنما، دانشجو، خانواده دانشجویان و کارکنان پردیس متمرکز میباشد.
محور دانشجویی
- ارائه خدمات مشاوره تحصیلـی به دانشــــــجویان و پیگیری وضعیت تحصیلی آنان به صورت فردی
- ارجاع دانشجویـــان دارای مشکل به مرکز مشـــــاوره و ارائه درمانهای روانپزشکــی و روانشناختی
- ارائه خدمات مددکاری و پیگیری وضعیت دانشجویان و تماس با خانواده و مراجع اداری مرتبط با وضعیت دانشجو
- برگزاری کارگاه آموزشی با عناوین مورد نیاز دانشجویان
- برگزاری جلسات مستمر با حضور اساتید راهنما و پیگیری وضعیت تحصیل دانشجویان
- برگزاری جلسات مشاوره گروهی پیرامون مسائل تحصیلی و آینده شغلی
- تهیه بانک از پست الکترونیکی و تلفن همراه دانشجویان جهت ارسال پیامهای آموزشی به صورت گروهی
- توزیع نشریات مرتبط با بهداشت روان و تحصیلی در میان دانشجویان
محور استاد راهنما
- برگزاری جلسه با دانشجویان و اساتید راهنمای ورودی گروههــــای مختلف در آغاز ســـــــال تحصیلی و شروع تحصیل جهت دانشــــجویان جدیدالورود
- برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اساتید و موضوعات مورد نیاز
- پیگیری ارتباط مستمر و مؤثر اساتید راهنما با دانشجویان تحت پوشش
- بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان در نیمسال دوم سال تحصیلی با حضور اساتید راهنما و دانشجویان
- ارائه مشاوره فردی به اساتید در صورت نیاز
محور کارکنان
- ارائه مشاوره فردی به همکاران پردیس و در صورت نیاز ارجاع به مرکز مشاوره و پیگیری وضعیت درمان آنان
- ارائه خدمات مددکاری برای کارکنان و خانواده کارکنان و پیگیری وضعیت آنان تا حل مشکل
محور خانواده دانشجویان
- ارتباط تلفنی و حضوری مستمر با خانوادهها و اعلام وضعیت دانشجویان در صورت درخواست خانواده
- ارسال بسته آموزشی برای خانوادههای دانشجویان ورودی جدید
- برگزاری همایش خانواده و دانشجو در آغاز هر سال
ارائه مشاوره فردی به خانوادهها و پیگیری وضعیت دانشجویان دارای مشکل