رئیس دانشگاه تهران در پنجمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان:
 دانشگاه کارآفرین بدون توجه به علوم پایه محقق نمی‌شود

پنجمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با معرفی برگزیدگان در حوزه‌های مختلف علوم پایه شامل ریاضی، آمار، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و علوم زیستی و دو حوزه ویژه ویروس کرونا و هوش مصنوعی ۹آذر۱۴۰۰ به کار خود پایان داد.

رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با تاکید بر اهمیت علوم پایه در پیشرفت کشور، گفت: وقتی صحبت از دانشگاه نسل ۳ و ۴ می‌شود عموماً نگاه‌ها معطوف به مفهوم دانشگاه کارآفرین است و تصور بر این است که دانشگاه کارآفرین یعنی ما بتوانیم علوم دانشگاهی را کاربردی بکنیم و شاهد راه‌اندازی کسب‌وکارهای کارآفرینانه به عنوان خروجی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باشیم. با این حال باید توجه داشت که در فرایند کارآفرینی یک زنجیره را شاهد هستیم که هر کدام از آن عناصر وجود نداشته باشند، در حقیقت فرایند کارآفرینی تکمیل نمی‌شود.

دکتر مقیمی با اشاره به اینکه کارآفرینی فرایندی دارای سه مرحله نوآوری، اختراع و کارآفرینی است، افزود: یک فرایند کارآفرینی موقعی به سامان می‌رسد که ایده‌های جدید مبتنی بر مبناهای و پایه‌های جدید شکل گیرد، سپس اختراع و نوآوری تبدیل به یک خدمت یا محصول ملموس شود و در نهایت با ریسک و مخاطره‌ای که یک کارآفرین با فراهم آوردن منابع مالی مخاطره‌پذیر نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکاری اقدام می‌کند و تجاری‌سازی محصول انجام شود. اگر یکی از این حلقه‌ها مفقود شود یا خللی در آن بوجود بیاد فرایند کارآفرینانه به معنی واقعی شکل نمی‌گیرد.

دکتر مقیمی با تاکید بر اهمیت علوم پایه در ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین، خاطرنشان کرد: کارآفرینی واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که نوآوری و اختراع بتواند آن را مورد حمایت قرار دهد. بدون علوم پایه، دو مرحله دیگر فرایند کارآفرینی قطعاً شکل نمی‌گیرد و از طریق دانشمندان علوم پایه است که اختراعات و نوآوری شکل می‌گیرد و پس از آن است که صاحب کسب‌وکار می‌تواند به تجاری‌سازی ایده بپردازد.

 در ادامه این مراسم  که با همکاری بنیاد حامیان دانشگاه و بنیاد جمیلی برگزرا شد از داوران علمی این جشنواره و برگزیدگان در ۵ حوزه علوم پایه و همچنین دو حوزه کرونا و هوش مصنوعی با اهدا جوایزی تقدیر شد.

پنجمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با تقدیر از برگزیدگان نهایی جشنواره قرن در دو بخش ایده پردازان و کسب و کار به کار خود پایان داد.