میلاد حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد - science- دانشکدگان علوم
از ویژگی های ولادت امام نهم علیه السلام این است که شیعیان از مدتها قبل بی صبرانه منتظر ولادت آن حضرت بودند. احادیث زیادی از رسول خدا (ص) و امامان پیشین، ولادت امام جواد (ع) را خبر داده بودند.
انتظار شیعیان تا مدتها نه تنها برآورده نشد که تبدیل به نگرانی گشت؛ چون آن که آنان می دیدند بیش از 45 سال از زندگانی امام هشتم (ع) سپری شده است و هنوز فرزند پسری ندارد. بیم آنان بیش تر از آن جهت بود که دستگاه جور و ستم عباسی بر آن حضرت یورش برده و قبل از آن که فرزندش شود او را به شهادت برساند. این نگرانی با تبلیغات و پخش شایعات از سوی سران واقفیه مبنی بر زنده بودن امام کاظم (ع) و غیبت آن حضرت و عقیم بودن امام رضا (ع) به اوج خود رسید به حدی که برخی نسبت به امامت پیشوای هشتم (ع) نیز دچار تردید شدند.
سرانجام مولود منتظر در شب دهم ماه رجب سال 195 هجری به دنیا آمد. با ولادت آن گرامی، دشمنان و بدخواهان به ویژه واقفیه مایوس و ناکام شده از موضع خود عقب نشستند و دوستان و شیعیان شادمان شدند و شک و تردید آنان به یقین و استواری ایمان تبدیل گشت و به همین دلیل پدر بزرگوارش فرموده است: این مولود، مولودی است که در اسلام، پربرکت تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است.
"امام جواد مانند دیگر ائمهی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بندهی شایستهی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. همانطوری که ائمهی دیگر ما علیهمالسلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشهی مهمی از جهاد همه جانبهی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابلهی با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. در دوران ما و در همهی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابلهی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیلهی ریاکاری و نفاق بزنند." مقام معظم رهبری ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
احادیث نورانی از امام جواد علیه السلام:
- سه خصلت جلب محبّت میکند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات. بحارالانوار، ج75، ص82
- علم دوگونه است: علمی که شنیده شود و علمی که [علاوه بر شنیده شدن] تبعیت شود. علم شنیده شده تا زمانی که بدان عمل نشود، فایدهای ندارد. بحارالانوار، ج75، ص80
- مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظی از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسی که او را نصیحت نماید. بحارالانوار، ج75، ص358
- ملاقات و دیدار با دوستان و برادران [خوب]، سبب صفای دل و نورانیّت آن میگردد و موجب شکوفایی عقل و درایت خواهد گشت؛ گرچه در مدّت زمانی کوتاه انجام پذیرد. بحارالانوار، ج71، ص353
- امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق الهی است، هر که آنها را یاری و اجرا کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار میگیرد و هر که آنها را ترک و رها گرداند، مورد خذلان و عِقاب قرار میگیرد. وسائلالشیعه، ج16، ص124
- عزّت مؤمن در بینیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است. بحارالانوار، ج72، ص109
- هر کس به شخصی سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست، پس چنانچه سخنور برای خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست، و اگر از زبان شیطان و هوا و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود. کافی، ج6، ص434
- چنانچه افراد جاهل ساکت باشند، مردم دچار اختلافات نمیشوند. بحارالانوار، ج75، ص81
- هر که کار زشتی را تحسین و تأیید کند، در [عِقاب] آن شریک است. بحارالانوار، ج75، ص82
- هرکس بدون اطمینان نسبت به جوانب [هر کاری، فرمانی، حرکتی و...] مطیع و پذیرای آن شود، خود را در معرض هلاکت قرار داده؛ و نتیجهای جز خشم و عصبانیّت نخواهد گرفت . بحارالانوار، ج75، ص364
- هر که خود را بهوسیله خداوند بینیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر که تقوای الهی را پیشه خود کند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار میگیرد، گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند. بحارالانوار، ج75، ص79
- فرارسیدن مرگ انسانها، بهجهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی، همچنین حیات و زندگی بهوسیله نیکی و احسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بینتیجه. بحارالانوار، ج75، ص83
- بندهای حقیقت ایمان را نمییابد، مگر آنکه دین و احکام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدّم دارد؛ و کسی هلاک و بدبخت نمیگردد، مگر آنکه هواها و خواستههای نفسانی خود را بر احکام الهی مقدّم نماید. بحارالانوار، ج75، ص81
- بر شما باد به تحصیل علم و معرفت، چون فراگیری آن واجب و بحث پیرامون آن مستحب و پُرفائده است. علم وسیله کمک به دوستان و برادران است، دلیل و نشانه مروّت و جوانمردی است، هدیه و سرگرمی در مجالس است، همدم و رفیق انسان در مسافرت است؛ و انیس و مونس انسان در تنهایی است. بحارالانوار، ج75، ص80
- تواضع و فروتنی زینتبخش علم و دانش است، ادب داشتن و اخلاق نیک زینتبخش عقل میباشد، خوشرویی با افراد زینتبخش حلم و بردباری است. بحارالانوار، ج75، ص91
- هرکس رکوع نمازش را بهطور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد. کافی، ج3، ص321
- همانا خداوند متعال بهترین و عزیزترین ثروت و فرزند مؤمن را میگیرد، چون دنیا و متعلّقات آن بیارزش است تا [در قیامت]پاداش عظیمی عطایش نماید. کافی، ج3، ص218
- معاشرت و همنشینی با بیخردان و افراد لااُبالی سبب فساد و تباهی اخلاق خواهد شد؛ و معاشرت و رفاقت با خردمندان هوشیار، موجب رشد و کمال اخلاق میباشد. بحارالانوار، ج75، ص82
- شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: پشیمانی قلبی، استغفار با زبان، جبران کردن گناه نسبت به همان گناه و تصمیم جدی بر اینکه دیگر مرتکب آن گناه نشود. کشفالغمه، ج2، ص349
- هرکس بر بالین قبر مؤمنی حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مبارکه «إنّا أنزلناه» را بخواند از شداید و سختیهای صحرای محشر در امان قرار میگیرد. وسائلالشیعه، ج3، ص227
- سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خدای متعال است:
١. نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛
٢. اهل تواضع کردن و فروتن بودن؛
٣. صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن. بحارالانوار، ج75، ص81
- انجامدهنده ظلم، کمکدهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود. بحارالانوار، ج75، ص81