رؤسای علوم پایه دانشگاه‌های تهران بر بین‌المللی شدن جشنواره تاکید کردند.

جلسه هم‌اندیشی رؤسای دانشکده‌ها و گروه‌های علوم پایه دانشگاه‌های تهران و بنیاد علم و فناوری جمیلی ۸ تیر ماه  ۱۴۰۱ در تالار شهید سلیمانی برگزار شد.

دکتر غلامی، رئیس بنیاد حامیان دانشگاه، ضمن معرفی جشنواره و نحوه شکل‌گیری جشنواره تاکید کرد دانشگاه باید از سرمایه‌های فکری استفاده کند، چرا که راه توسعه از سرمایه‌گذاری فکری می‌گذرد.

دکتر وحید نیکنام، رئیس دانشکدگان علوم و دبیر جشنواره، دلیل تشکیل جلسه هم‌اندیشی را استفاده از نظرات و همفکری رؤسا و مدیران علوم پایه دانشگاه‌های شهرتهران عنوان کرد.

رئیس دانشکدگان علوم گفت: در سال جهانی علوم پایه هستیم که در ششمین جشنواره اندیشمندان ودانشمندان جوان بحث بین‌المللی شدن جشنواره نیز اضافه شده که به غنای جشنواره افزوده و در رسیدن به اهداف جشنواره هم کمک می‌کند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که علوم پایه را در مقایسه با سایر رشته‌ها به سرمایه تشبیه کرده‌اند، افزود: این جلسه در جهت پیشرفت علوم پایه در کشور تشکیل شده و علوم پایه در توسعه هر کشوری می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

دکتر نیکنام تاکید کرد: هرگونه فعالیتی در حوزه علوم پایه می‌تواند منجر به توسعه همه‌جانبه کشور شود. وی گفت: اهمیت علوم پایه بر هیچکس پوشیده نیست و می‌توان گفت هر کشوری که پیشرفت کرده، به دلیل سرمایه‌گذاری و فعالیت در علوم پایه آن کشور بوده است.

رئیس دانشکدگان علوم با اشاره به مأموریت سیستم‌های نوین آموزشی در دنیا مطرح شده گفت: چهار مأموریت یادگیری برای یادگیری؛ یادگیری به کارگیری آموخته‌ها؛ یادگیری برای زندگی؛ یادگیری برای زندگی جمعی در سیستم‌های آموزشی نوین مبتنی بر تولید علم زنده در مقابل علم مرده است

وی در ادامه افزود: در کنار این چهار مأموریت، دانشگاه‌ها چهار هدف را دنبال می‌کنند و در واقع ۴ تولید ویژه دارند. یکی از این محصولات دانشگاه‌ها سرمایه انسانی است.دوم سرمایه اجتماعی سوم سرمایه اقتصادی و چهارم سرمایه‌های نمادین.

دبیر جشنواره اندیشمندان ودانشمندان جوان تاکید کرد: تمرکز دانشگاه‌ها بر تولید سرمایه هست و اگر توجه جدی به این نکات شود به هدف اصلی خواهیم رسید.

به تعبیر یکی از اقتصاددان کشورمان یکی از شاخص‌های توسعه و یا یکی از تعاریف توسعه تبدیل دارایی‌های یک کشور به سرمایه است و سرمایه چیزی است که خلق ارزش و ارزش افزوده می‌کند.

 

مهندس جمیلی، مدیر عامل محترم بنیاد علم و فناوری جمیلی که بصورت مجازی در این جلسه حضور داشتند، در این مراسم خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که علوم پایه را به زندگی عادی مردم ببریم و علوم پایه و علم را تا حد امکان مردمی کنیم تا مردم عادی هم بتوانند علوم پایه را لمس کنند.

وی با اظهار تأسف از اینکه نقش علوم پایه در جامعه روشن نشده است، افزود: جشنواره مربوط به علوم پایه است و می‌توان جوانان را دعوت کرد و از وجود آنها استفاده کرد تا بتوانند به کشورخود خدمت کنند.

مهندس جمیلی با تاکید بر اینکه خدمت به این کشور باعث افتخار است، افزود: خدمت به کشور و آینده در بین جوانان را باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که جزئی از وظیفه‌شان باشد و راه‌های انجام وظیفه ما را باید شما استادان علوم پایه به ما نشان بدهید.

وی تاکید کرد در پایان این چشنواره باید موفقیت‌های استادان و فعالان این حوزه را اطلاع‌رسانی و علوم را به صنعت و صنعتگران پیوند بزنیم تا این دو بخش باهم همکاری کنند.

رئیس بنیاد جمیلی با انتقاد از خبرهایی از مهاجرت و فرار مغزها، گفت: این برای ما بسیار ناامید کننده است و در آینده نه چندان دور خسارت جبران‌ناپذیری در پی دارد.

 

دکتر سلیمانی، معاون پژوهشی دانشکدگان علوم، دیگر سخنران این مراسم درباره اهداف این جشنواره گفت: حمایت‌های تشویقی از دانشمندان جوان و حمایت از پژوهش‌های توسعه‌ای و کاربردی در جهت توسعه دانش بنیان و برای جشنواره پیش رو هدف سومی هم اضافه شده و آن هم حمایت از همکاری‌ها و پژوهش‌های بین‌المللی است.

استاد دانشکده ریاضی دانشکدگان علوم اظهار داشت: برای بین‌المللی شدن مراحلی هم انجام شده است. برخلاف خیلی از کشورهای دیگر در کشور ما نقش بخش خصوصی در همکاری‌های بین‌المللی خیلی پررنگ نیست و در بحث بین‌المللی شدن علم، نقش بخش‌های خصوصی خالی است.

وی دیپلماسی علمی را یکی از شاخص‌های قدرت نرم دانست و افزود: از مقوله مهم که تا حدودی مبتلا به دانشگاه ما نیزهست، بحث دیپلماسی علمی است.

معاون پژوهشی دانشکدگان علوم تاکید کرد: باید مقوله دیپلماسی علمی را جدی‌تر بگیریم و با کیفیت بیشتری دنبال کنیم. موضوعی که چند سالی است در دانشگاه تهران نیز دنبال شده استفاده از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور است. در حوزه علوم پایه به این مقوله پرداخته شده، ولی ظرفیت‌های دولتی برای انجام این کار ناکافی است. در سال‌های اخیر در اکوسیستم نوآوری کشور بخش خصوصی اتفاقات خوبی رقم زده مانند استارت‌آپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد که به کمک بخش خصوصی رشد کرده‌اند.

استاد ریاضی دانشگاه تهران نقش ممتاز دانشگاه تهران را هم در بین‌المللی کردن جشنواره مؤثر توصیف کرد و افزود: این نقش در متقاعد کردن حاکمیت برای حرکت به سمت بخش خصوصی برای فعال کردن مراودات بین‌المللی نیز بسیار تعیین‌کننده است.

وی اعلام کرد در ششمین جشنواره بخش بین‌الملل برای حمایت از دانشجویان غیر ایرانی که مقیم هستند و دانشجویان مقیم کشورهای فعال می‌شود. ظرفیت متخصصان خارج از ایران که تمایل به همکاری دارند، سرمایه‌ای است که جشنواره و دانشگاه تهران این ظرفیت را دارند تا علاقه‌ها را به سرمایه تبدیل کنند.

 

دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران و مدیرعامل بنیاد حامیان دانشگاه گفت: سرمایه برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به وسیله یک بخش خصوصی به صورت غیر انتفاعی تأمین می‌شود و افزود: بسیار ارزشمند است که این بنیاد با هزینه خود این جشنواره را برگزار می‌کند، چرا که بخش خصوصی به میدان آمده تا به محققان ما کمک کند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اهیمت آموزش گفت: در دنیا کارآفرینی سراغ نداریم که از نظر آموزش ضعیف باشد، ولی عملکرد پژوهشی قوی داشته باشد. ابتدا باید در آموزش قوی بود. تا بتوان پژوهش قوی و محصول قوی ارائه داد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پژوهش برخلاف تصور برخی یکی هستند که باید با هم باشند افزود: این‌طور تصور شده دانشگاهی که قرار است به سمت دانشگاه کارآفرین و یا حل مشکلات برود لزومی ندارد آموزش قوی داشته باشد و این غیر ممکن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه محققان باید مبتنی بر اندوخته‌های آموزشی عمل کنند. پیشنهاد جشنواره مبنی بر اهمیت به آموزش علوم پایه را بسیار ارزشمند توصیف کرد.

در ضمن رؤسا و مدیران دانشکده‌ها و گروه‌های علوم پایه دانشگاه تهران و نیز سایر دانشگاه‌های شهر تهران از دانشگاه‌های خوارزمی، شهید بهشتی، شاهد، امیر امیرکبیر، تربیت مدرس،.. که در این جلسه حاضر بودند نیز نقطه نظرات و پیشنهادی‌های ارزشمندی را در خصوص افزایش کیفیت و ارتقای اثرگذاری جشنواره بیان نمودند.