مسابقه چالش سیمرغ، به همت تعدادی از دانشجویان دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر و با کمک برخی از اساتید و انجمن‌های علمی این دانشکده، به ویژه انجمن علوم کامپیوتر، با کمک‌های بی‌دریغ دانشکده برگزار گردید.

چالش سیمرغ در دانشکده مورد اشاره در دو روز برگزار شد و در این دوره ۲۸ تیم و مجموعاً ۷۴ نفر ثبت‌نام کردند. چالش اول که شامل دو آزمون تشریحی از سوالات خلاقیتی و برخی مباحث از هر سه شاخه ریاضی، آمار و علوم‌ کامپیوتر بود در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد. همچنین چالش دوم (بخش عملی) شامل سوالاتی بود که شرکت کنندگان برای کسب نمره باید برنامه‌نویسی می‌کردند.

تیمی بودن چالش، سوالات جذاب و دارای نگارش متفاوت، فرایند نمره‌دهی منحصربفرد و همچنین تدابیری که تیم علمی چالش برای افزودن جذابیت به آزمون‌ها اندیشیده بود، و امکان تاثیرگذاری بر نمره دیگر تیم ها در طول آزمون، باعث شد این چالش برای شرکت کنندگان تجربه‌ای دلنشین و به یاد ماندنی باشد.

مراسم اختتامیه اولین دوره چالش سیمرغ در تاریخ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ برگزار گردید. در این مراسم، علاوه بر صحبت در رابطه با چالش سیمرغ و ارائه آمار مسابقه توسط نماینده تیم علمی چالش، شاهد سخنرانی دکتر افتخاری معاون پژوهشی دانشکده، دکتر ناظمی نائب رئیس انجمن انفورماتیک ایران و رئیس بخش علوم داده شرکت پویا (در رابطه با فعالیت‌های این شرکت) و دکتر گنج‌تابش به عنوان استاد مشاور چالش سیمرغ بودیم. پس از برگزاری سخنرانی‌ها، از زحمات شرکت پویا، ریاست دانشکده (دکتر محمد باقر اسدی)، و آقای دکتر ناظمی از طرف برگزارکنندگان چالش سیمرغ تقدیر بعمل آمد. در نهایت، جوایزی که با حمایت شرکت پویا و انجمن انفورماتیک ایران برای تیم‌های برتر تدارک دیده ‌شده بود، تقدیم آن‌ها شد. همچنین برای تمامی تیم‌ها لوح و یاد‌بود‌هایی در نظر گرفته شد.

با برگزاری مراسم اختتامیه، دفتر اولین دوره از سری چالش‌های سیمرغ به پایان رسید. دانشجویان برگزارکننده رویداد، امیدوارند در سایه حمایت‌ و همکاری دانشگاه/دانشکدگان/دانشکده، اساتید، دانشجویان و سایر حامیان، سری چالش‌های سیمرغ تا سال‌های دور ادامه یابد.

دانشکدگان علوم و دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر نهایت تشکر خود را از طراحان و برگزارکنندگان چالش سیمرغ ابراز می‌دارد. برگزاری چنین رویدادهایی کمک شایانی به تقویت فعالیت‌های دانشجویی، ایجاد نشاط در بین دانشجویان، و تقویت روحیه پژوهش در بین آنها خواهد نمود.

با تشکر از دانشجویان برگزار کننده اولین دورهٔ چالش سیمرغ: آقایان محمدرضا معتبر، امیرحسین ناقدی احمدی، محمدحامد ملاوردی، سهند علیتنلو، امیررضا مزینانی، سید پارسا پردستان، و محمدرضا یداللهی