تفاهم‌نامه همکاری بین دانشکده زیست شناسی دانشکدگان علوم دانشگاه تهران و مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران (IBRC) با موضوع تسهیل و ترغیب همکاری های مشترک از جمله در زمینه های آموزشی، پژوهشی، ترویجی و همکاری های بین المللی در تاریخ 1402/11/10 در محل دانشکده زیست شناسی به امضا رسید.

دکتر حبیبی رضائی رئیس دانشکده، با برشمردن ظرفیت های همکاری مشترک بر اهمیت وجود برنامه راهبردی در ارتقاء بهره وری و بهره برداری از ظرفیت های مزبور تاکید کرد. ایشان پس از معرفی اجمالی دانشکده و گروههای پنجگانه آن، با تاکید بر این موضوع که امضا تفاهم نامه، بستر سازی و ابراز توافق طرفین در ایجاد شرایط هم افزائی و همکاری است، آمادگی دانشکده زیست شناسی برای همکاری در زمینه های مورد نیاز مرکز ذخائر از جمله در آموزش نیروی انسانی کارآمد و متخصص مورد نیاز مرکز برای پیشبرد برنامه ها در حوزه حفظ، نگهداری و ارائه خدمات بایسته به پژوهشگران توسط مرکز ذخائر ژنتیک و زیستی ایران را اعلام نمود.

در این نشست، دکتر رازقی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در معرفی مرکز ذخائر ساختار آنرا متشکل از 4 بانک سلول انسانی و جانوری، بانک گیاهی، بانک مولکولی و بانک میکروبی با مجموع بیش از 55000 نمونه عنوان کرد. ایشان در ادامه افزود، تمامی سلول ها و نمونه های شناسنامه دار و مطمئن هستند و آزمون های دوره ای برای کنترل کیفیت آن ها صورت می گیرد. ایشان یکی از ماموریت های مهم مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را شناسایی و پشتیبانی از بانک های مستقر در مکان های مختلف کشور با حفظ مالکیت معنوی آن بانک ها برای موسسه یا مراکز تحقیقاتی مبدا اعلام کردند و بیان داشتند از آن جایی که دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است و دانشکده زیست شناسی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد بنابراین لازم است که ارتباط موثر بین این مرکز و دانشکده زیست شناسی جهت پیشبرد مباحث علمی، تحقیقاتی و اهداف هر دو مجموعه برقرار شود.

همچنین دکتر دانشور مدیر امور پژوهشی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر حامدی معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده زیست شناسی، دکتر مهدوی و دکتر جان نثار از استادان دانشگاه تهران، به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند. ایفای نقش تصمیم سازی در ساختار علمی و پژوهشی کشور توسط دانشگاه و مرکز؛ پرورش نیروهای متخصص برای صنعت کشور و شناسایی گونه های جدید؛ بررسی راهکارهای ثبت گونه های جدید و انتشار مقالات مشترک با همکاریهای بین المللی در این زمینه؛ ایجاد و حمایت از شبکه مراکز و موسسات با زمینه فعالیت مرکز ذخائر؛ تسهیل ارائه خدمات به دانشجویان و پژوهشگران؛ اجرای طرح های پژوهشی مشترک در راستای افزایش تعداد نمونه ها و حل مشکلات کشور، از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.