یک روز قبل از برگزاری مراسم دومین دوره جایزه مصطفی (ص) در تهران، سمینار یک روزه "بررسی آخرین یافته‌های علوم زیستی با حضور دانشمندان مطرح جهان اسلام" با همکاری بسیج دانشجویی پردیس علوم، در یازدهم آذرماه ۱۳۹۶، با حضور و سخنرانی پنج تن از دانشمندان مسلمان که از مدعوین و نامزدهای مراسم جایزه مصطفی بودند، در تالار دهشور پردیس علوم برگزار شد.

مراسم جایزه مصطفی در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی دانشمندان جهان اسلام و به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان به صورت هر دو سال یک بار جهت اعطای جایزه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام برگزار می‌شود.

جایزه مصطفی به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

پنج تن از مدعوین مراسم دریافت جایزه (پروفسور ابوحیف از کانادا، پروفسور بادشاه از پاکستان، پروفسور پروین، پروفسور اصغری مسعود و پروفسور چوهاری از پاکستان) به ارائه فعالیت‌های علمی خود در حوزه زیست شناسی، شیمی و بین رشته‌ای در حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان پردیس علوم پرداختند. این مراسم با دیدار این مهمانان با هیأت رئیسه پردیس علوم و تعدادی از اعضای هیأت علمی پایان یافت.