کنفرانس بین‌المللی تریگر و برنامه‌های جانبی آن، با موفقیت از تاریخ 21 تا 30 آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

کنفرانس تریگر (پژوهش‌های فرارشته‌ای در زمین‌شناسی، ژئودینامیک، زمین‌لرزه و منابع زمین‌شناختی ایران) در نوع خود، اولین کنفرانس بین‌المللی بود که در این سطح و با این تعداد پژوهشگران و دانشمندان صاحبنام بین‌المللی در ایران برگزار می‌گردید.

جایگاه ایران از نظر منابع معدنی، میدان‌های عظیم نفت و گاز، منابع انرژی و نیز نقش این بخش از جهان در حل مسائل علمی زمین‌شناسی تکامل پوسته زمین، دانشمندان زیادی را مشتاق مطالعه این سرزمین کرده است. از سوی دیگر، گسل‌های لرزه‌زای فراوان در ایران، این منطقه را به لرزه‌خیزترین مناطق جهان تبدیل کرده و متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان بر اثر این رویداد طبیعی جان خود را از دست می‌دهند.

کنفرانس تریگر فرصتی را فراهم آورد تا حدود 20 نفر از محققان برجسته جهان از کشورهای فرانسه، ایتالیا، سوئیس، هلند، دانمارک، آلمان، و گروه همکاران ایشان از دانشگاه‌های کشور در محیطی علمی آخرین دستاوردهای خود را ارائه داده و برنامه‌ای برای پژوهش‌های آینده در راستای حل مسائل علمی و پیشبرد دانش جهانی، یافتن ذخایر، شناسایی مخاطرات و کمک به کاهش اثرات آنها تدوین نمایند.

در مراسم افتتاحیه کنفرانس که با حضور حدود 300 نفر از پژوهشگران و دانش‌پژوهان کشور، معاونان دانشگاه تهران، و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در سالن دهشور پردیس علوم  تشکیل شد، دکتر سروش مدبری دبیر کنفرانس، پروفسور فیلیپ آگار مدیر شبکه همکاری تریگر از دانشگاه سوربون فرانسه، دکتر جعفر عمرانی مدیر شبکه تریگر در ایران، سرکار خانم دکتر راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر داریوش اسماعیلی رئیس نظام مهندسی معدن کشور و رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخنرانی خود را ایراد کردند.

در طی سه روز اول کنفرانس، حدود 40 مقاله علمی توسط استادان سرشناس خارجی و داخلی ارائه شد. در نشست روز اول که همزمان با سالروز زمین‌لرزه‌ ویرانگر سرپل ذهاب بود، محققان ایرانی و فرانسوی با تاکید بر زمین‌لرزه سرپل‌ذهاب، مقاله‌هایی در خصوص اثرات، شناسایی گسل و راهکارهایی برای پیش‌بینی زمین‌لرزه ارائه دادند.

روز دوم و صبح روز سوم کنفرانس به ارائه مقالاتی در خصوص تاریخچه تکامل پوسته ایرانزمین در چارچوب کمربند کوهزایی آلپ – هیمالیا با تاکید بر منطقه مکران و شرق ایران، لرزه‌خیزی فلات ایران، فرایندهای آتشفشانی و ماگمایی و منابع معدنی ایران با تاکید بر ذخایر طلا ادامه یافت. در حاشیه کنفرانس، نزدیک به 40 مقاله نیز به صورت پوستر توسط استادان و دانشجویان ایرانی و خارجی ارائه گردید.

در بعدازظهر روز سوم، بحث آزاد و جلسه کمیته علمی برای تدوین برنامه‌های پژوهشی آینده، تشکیل تیم‌های همکاری بین‌المللی، همکاری و حمایت دانشگاه‌های فرانسه و ایتالیا و مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه از دانشجویان و استادان ایرانی، و اعزام دانشجویان و استادان دوطرف برای دوره‌های کوتاه مدت و انجام طرح‌های پژوهشی مشترک برگزار شد.

یک کارگاه آموزشی یک روزه در روز 24 آبان ماه توسط پروفسور الکساندر تارانتولا و پروفسور ژاک پیرونو از دانشگاه لورن فرانسه با موضوع مطالعات میکروسکوپی و میانبارهای سیال در اکتشاف منابع معدنی برای حدود 17 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های مختلف برگزار شد و کارگاه آموزشی دیگر توسط خانم پروفسور لتیسیا لوپوریه از دانشگاه سوربون به مدت 5 روز از 26 تا 30 آبان در زمینه مدلسازی رایانه‌ای فرایندهای ژئودینامیکی رخداد زلزله برای حدود 16 نفر از استادان و دانشجویان برگزار گردید.

پروفسور ژان فرانسوا ریتس از دانشگاه مون‌پلیه فرانسه که فعالیت‌های پژوهشی ارزشمند و گسترده‌ای را با تیم پژوهشی خود بر روی زلزله تهران و گسل‌های آن انجام داده‌اند، در روز جمعه 25 آبان ماه علاقمندان را به بازدید از گسل لرزه‌خیز تهران بردند و از نزدیک این گسل و نحوه عملکرد آن را به حاضران (حدود 35 نفر) در این بازدید که در روز بارانی صورت پذیرفت، نشان دادند.

این کنفرانس به زعم شرکت کنندگان داخلی و خارجی از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار بود و به نحو شایسته‌ای برگزار شد که امید است شاهد تاثیر و به کارگیری دستاوردهای علمی آن در کشور باشیم.