‌کارگاه "آشنایی با ابزارهای نوین پایگاه ISI" در تاریخ 8 خرداد 1395 در سالن شهید دهشور پردیس علوم دانشگاه تهران با حضور جمعی از استادان، کارمندان و دانشجویان برگزار شد.

این کارگاه که با هدف آشنایی پژهشگران با ابزارها و شاخص‌های جدید علم سنجی جهت دستیابی به نتایج بهتر در تحقیقات طراحی شده بود توسط آقای دکتر زرگر به شرح زیر ارائه گردید:

 در ابتدا تاریخچه‌ای از پایگاه ISI (Institute for Scientific Information) و پایگاه های وابسته به آن مطالبی ارائه گردید:  

  • Science Citation Index (SCI) نمایه استنادی علوم                             
  • Social Sciences Citation Index نمایه استنادی علوم اجتماعی                
  • Art & Humanities Citation Index        نمایه استنادی علوم انسانی و هنر

در ادامه از سه پایگاه علم سنجی WOS، ESI و JCR به عنوان شاخص‌های ارزیابی برای گسترش و بررسی مجلات در زمینه تحقیقات علمی مطالبی ارائه گردید. پایگاه ESI (Essential Science Indicators) بر مبنای دوره‌های 10 ساله به ارائه آمار در قالب شاخص‌های تعیین شده علم از جمله رتبه علمی کشورها بر اساس تعداد تولیدات علمی، تعداد کل استنادها و نسبت استناد به تولیدات علمی می‌پردازد. در پایگاه Web of Science (WOS) امکان جستجو و استخراج اطلاعات در طول دوره‌های زمانی مختلف بر اساس شاخص‌های گوناگون علم‌سنجی وجود دارد. پایگاه JCR (Journal Citation Report) نیز به ارائه گزارش استنادی نشریه‌ها می‌پردازد از طرفی تعداد نشریه‌هایی که هر کدام از این پایگاه‌ها نمایه می‌کنند نیز با دیگری متفاوت است. دکتر زرگر با اشاره به این که در سال‌های اخیر روند تولید علم ایرانیان در این پایگاه‌های علمی رشد خوبی داشته است بیان کرد؛ برای کیفی کردن پژوهش‌ها و تولیدات علمی و رقابت در عرصه جهانی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها نیاز بیشتری به شناخت اینگونه ابزارها و امکانات آنها دارند تا بتوانند تولیدات خود را در عرصه جهانی به نمایش گزارند. در این کارگاه که به همت معاونت پژوهشی و همکاری کتابخانه مرکزی پردیس علوم برگزار شد، جمعی از اساتید، کارکنان، کتابداران و دانشجویان دانشکده‌های دیگر دانشگاه تهران نیز حضور داشتند. کارگاه آشنایی با ابزارهای نوین پایگاه ISI با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ پایان یافت.