پرسش های همیشگی

امانت
۱- تعداد منابع و مدت زمان امانت آنها چگونه است؟

  • اعضای هیئت علمی ۶ جلد کتاب، هر یک به مدت 30 روز.

  • دانشجویان دوره دکتری ۶ جلد کتاب، هر یک به مدت 30 روز.

  • دانشجویان کارشناسی ارشد ۵ جلد کتاب، هر یک به مدت ۲۱ روز.

  • دانشجویان کارشناسی ۳ جلد کتاب، هر یک به مدت ۱۴ روز.

  • کارمندان ۳ جلد کتاب، هر یک به مدت ۱۴ روز.

۲- آیا دانشجویان اجازه ورود به مخزن کتاب‌ها را دارند؟
بله، بخش امانت کتابخانه بصورت قفسه باز اداره می‌گردد.
۳- آیا امکان رزرو منابع وجود دارد؟
بله، امکان رزرو منابع به صورت حضوری و با ارائه کارت دانشجویی و شماره سریال کتاب مورد نظر وجود دارد.
۴- کتاب امانت گرفته شده چگونه تمدید می‌شود؟

  • مراجعه حضوری به میز امانت کتابخانه با در دست داشتن کارت دانشجویی

  • تماس تلفنی با شماره ۶۱۱۱۳۶۳۴-۰۲۱

۵- آیا تأخیر در بازگرداندن منابع مشمول جریمه می‌شود؟
با توجه به هدف کتابخانه مبنی بر تسریع در امر اطلاع رسانی و توزیع عادلانه کتاب بین اعضا و پیشگیری از بی‌نظمی در سیستم تحویل کتاب و اختلال در انجام خدمات، جریمه ای برای دیرکرد بازگشت کتاب در نظر گرفته شده است؛ چنانچه کتاب امانت گرفته شده در موعد مقرر بازگردانیده نشود، برای هر روز تأخیر مبلغ ۵۰۰ ریال جریمه دیرکرد در نظر گرفته می‌شود که پس از طی مراحل و مهلت تعیین شده اخذ می‌شود.
۶- آیا می‌توان کتاب مرجع، مجلات، منابع دیداری شنیداری و پایان‌نامه‌ها را به امانت برد؟

  • کتاب‌های مرجع، پایان‌نامه‌ها و نشریات را نمی‌توان امانت برد.

  • مراجعان می‌توانند منابع مرجع و نشریات مورد نظر خود را در محل استفاده نمایند و یا از آنها کپی تهیه کنند.

  • منابع دیداری شنیداری را می‌توان از بخش کاوش به امانت گرفت.

۷- چگونه می‌توان از کتاب‌های لاتین دیجیتال استفاده کرد؟
شما می‌توانید با مراجعه به بخش خدمات فنی کتابخانه فایل الکترونیکی منابع مورد نیاز خود را دریافت نمائید.
۸- آیا ارائه کارت دانشجویی / عضویت برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟
بله. برای دانشجویان دانشگاه تهران، کارت دانشجویی به منزله کارت کتابخانه است.
۹- آیا می‌توان با کارت دانشجویی / عضویت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟
خیر.
۱۰- در صورت گمشدن کارت کتابخانه چه باید کرد؟
در صورت گمشدن کارت کتابخانه دانشجو موظف است جهت صدور کارت المثنی با در دست داشتن یک قطعه عکس به میز امانت مراجعه نماید و نسبت به پرداخت جریمه صدور کارت المثنی (۲۰۰۰۰۰ ریال) اقدام کند.تحویل کارت کتابخانه به هنگام تسویه حساب الزامی می‌باشد.
۱۱- آیا برای بازپس دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده الزامی است؟
خیر.
۱۲- آیا امکان جستجوی منابع کتابخانه خارج از دانشکده وجود دارد؟
بله، شما با مراجعه به لینک https://lib1.ut.ac.ir:8443/site/biblio/advanced می‌توانید به جستجوی منابع در سطح دانشگاه و دانشکده بپردازید.
۱۳- آیا امکان استفاده از اینترنت در کتابخانه وجود دارد؟
بله، کتابخانه مجهز به اینترنت بی سیم است.
۱۴- آیا کتابخانه برای نگهداری لوازم شخصی (کیف و...) فضایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
به علت باز بودن سیستم کتابخانه، قرار دادن کیف و وسایل شخصی کاربران در کمدهای ورودی کتابخانه (جلوی در ورودی کتابخانه) الزامی است و ورود این وسایل به داخل مجموعه ممنوع می‌باشد.
۱۵- چرا اعضای کتابخانه باید کارت کتابخانه (کارت زرد رنگ) تهیه کنند؟
برای استفاده از کمدهای کیفداری کتابخانه، کاربران موظف به تهیه کارت کتابخانه (کارت زرد رنگ) هستند.

———————————————————————————————————————————————————————————

‌‌مجموعه‌سازی
۱- چگونه باید کتاب مورد نظر خود را سفارش داد؟

فهرست کتابهای درخواستی خود را پس از اطمینان از عدم موجود بودن آن در کتابخانه، در فرم سفارش کتب فارسی یا فرم سفارش کتب لاتین وارد نموده و تحویل بخش سفارش کتابخانه نمائید.
۲- چگونه می‌توان مقاله موردنظر را سفارش داد؟
جهت سفارش مقاله به بخش کاوش (اطلاع رسانی) کتابخانه مراجعه نمائید.

———————————————————————————————————————————————————————————
کتابخانه دیجیتال
۱- آیا علاوه بر کتاب و پایان‌نامه، منابع دیگری نیز می‌توان در کتابخانه دیجیتال جستجو نمود؟

بله، کتاب‌های الکترونیکی، استانداردهای بین‌المللی الکترونیکی و مقالات لاتین الکترونیکی موجود در مجموعه کتابخانه قابل جسجو هستند.
۲- آیا برای جستجو حتماً باید نام کاربری و گذرواژه داشته باشیم؟
برای جستجوی منابع و مشاهده اطلاعات کتابشناختی منابع نیازی به نام کاربری و گذرواژه نیست؛ اما برای مشاهده منابع دیجیتالی وارد کردن نام کاربری و گذرواژه الزامی است.
۳- آیا افراد دیگری به غیر از دانشجویان پردیس علوم منابع مورد نیاز خود را از طریق کتابخانه دیجیتالی جستجو نمایند؟
بله؛ جستجوی اطلاعات در کتابخانه دیجیتالی برای هر فردی در هر مکانی امکان‌پذیر است.

———————————————————————————————————————————————————————————

پایان‌نامه
۱- نحوه استفاده از یک پایان نامه برای مراجعه کننده چگونه است؟

پس از جستجوی پایان نامه در نرم‌افزار کتابخانه، شماره بازیابی آن را یادداشت نموده و با در دست داشتن کارت دانشجویی به بخش پایان‌نامه مراجعه نمائید.
۲- شرایط استفاده از پایان نامه‌ها چگونه است؟
پایان نامه فقط برای مطالعه در همین بخش امانت داده می‌شود. (پایان نامه جز منابع مرجع است و به هیچ وجه امانت داده نمی‌شود).

  • استفاده از تلفن همراه در این بخش ممنوع است.

  • عکسبرداری از پایان نامه ممنوع است.

  • کپی و اسکن از پایان نامه ممنوع است.

  • لوازم شخصی خود را در داخل کمد قرار دهید و صرفاً به همراه داشتن چند برگ کاغذ و لوازم نوشتاری در بخش مجاز است.

  • پانزده صفحه اول پایان نامه‌های دانشگاه تهران از طریق وب سایت منابع کتابخانه ای دانشگاه قابل دسترسی است. سی صفحه از فایل پایان نامه قابل تهیه از بخش پایان نامه دیجیتال کتابخانه مرکزی دانشگاه است. (مراجعه به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران)

———————————————————————————————————————————————————————————

ضوابط جبران خسارت
۱. کاربران موظفند در حفظ مدارک در امانت، نهایت نظافت و دقت را رعایت نمایند. در صورت گم نمودن کتاب یا آسیب رساندن به آن، امانت گیرنده موظف است عین کتاب را خریداری و به کتابخانه بازگرداند و جریمه دیرکرد را نیز بپردازد. اگر تهیه کتاب به هر دلیلی مقدور نباشد، می‌بایست با راهنمایی مسئول کتابخانه، تا دو برابر قیمت روز کتاب را پرداخت نماید.
۲. در صورتی که از مراجعان کسی بدون اجازه کتابی را از کتابخانه خارج نماید، اتخاذ تصمیم مقتضی برعهده کمیته انضباطی و دیگر مراجع قانونی دانشگاه خواهد بود.

———————————————————————————————————————————————————————————

ضوابط تسویه حساب
۱. کلیه دانشجویان موظفند پس از فراغت از تحصیل، انصراف، مهمانی، مرخصی تحصیلی یا انتقالی با کلیه کتابخانه های دانشگاه تسویه حساب نمایند.
۲. دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی پردیس در پایان دوره تحصیلی و به هنگام تسویه حساب، ملزم به ارائه یک نسخه از پایان نامه به همراه سی دی آن ( شامل نسخه word و pdf ) به کتابخانه می‌باشند.